مصاحبه با دکتر موید حسینی صدر – نماینده مردم خوی در مجلس هشتم

 

 چه عواملی باعث ایجاد نا آرامی هایی در سطح شهر ارومیه و تبریز شد و تاثیر مجلس و دولت در کنترل نا آرامی چه می توانست باشد ؟

اولا موضوع دریاچه ارومیه موضوع دیروز و امروز نیست و این موضوع که حدود 15 سال قبل به عنوان آغاز خشک شدن دریاچه و کاهش بارندگی ها بود باید تدابیری اندیشیده می شد ، نه اینکه به کلی این موضوع تا چند سال اخیر به باد فراموشی سپرده می شد ، چون صحبت از یک سد و تالاب کوچک نیست که در کمترین زمان ممکن بشود آبگیری کرد.

همین الان اگر دولت اقدامات خود را شروع کند حداقل 3 سال طول میکشد تا آب به دریاچه منتقل شود. باید کارشناسان هم نظر خود را بگویند که آن موقع هم چه مقدار آب وارد دریاچه می شود و ما چقدر آب برای آن نیاز داریم. بحث این است که تا الان موضوع دریاچه ارومیه که یک مسئله علمی و مشکل ملی است چرا تبدیل شده به یک مسئله شعاری و یک مسئله غیر علمی و ابزاری که توسط آن برخی سعی کنند برای خود محبوبیت کسب کنند یا توسط آن به عده ای خرده بگیرند و تخریب و انتقاد کنند.

این مورد واقعا جای تاسف دارد که یک مشکل منطقه ای و ملی را که از نظر زیست بومی نیز به محیط زیست جهان ارتباط دارد توسط سیاست مداران مورد بحث قرار می گیرد. این موضوع را باید کارشناسان و اساتید دانشگاه از تمام دنیا مورد بحث قرار دهند. ما امروزه بحثی داریم به عنوان گردهمایی آزاد که در آن از کارشناسان بعد از طرح مشکلات مورد تخصصشان سوال مطرح و جواب را گرفته و جمع بندی و نتیجه گیری می کنند. در مورد دریاچه هم باید اینچنین می شد مثلا می گفتیم فلان نقطه از دریاچه در بازه زمانی فرضا یک ساله خشک شده بررسی کنید و علت را به ما اطلاع دهید.که متاسفانه این کارها تا الان انجام نپذیرفته.

باید حتما از مراکز علمی جهانی هم از بعد علمی و هم فنی و حتی مالی کمک می گرفتیم و مشکل را واقعا دلسوزانه و غیر سیاسی مطرح می کردیم . متاسفانه در طول 3 سال گذشته به دوستان تذکر دادم که اگر دریاچه را دوست دارید از این موضوع استفاده ابزاری نکنید چه مثبت و چه منفی.

بعضی علت را سدهای موجود در استان می دانند که باید به این عزیزان گفت که اگر تمامی آبهای پشت سدها را به دریاچه انتقال دهیم فقط 6 الی کمتر از 10 درصد آب تامین می شود که در عوض دیگر آب شرب و کشاورزی نخواهیم داشت و اینکار نمی تواند حلال مشکلات باشد . یکی از علل مهم خشک شدن دریاچه ، خشک شدن چشمه های سطح دریاچه بود که براثر حفر بیش از حد چاه عمیق سفره های زیر زمینی خشک و آب نیز به دریاچه نمی رسد.

عوامل زیادی وجود دارد ولی آمار نشان می دهد کاهش بارندگی در طی چند سال علت بیش از 70 درصد خشکی است. اما کارهایی که باعث شد این اغتشاشات ایجاد شود این بود که پیام کوتاهی زده شد به همشهریان ارومیه ای مبنی بر اینکه طرح بیابان سازی آذربایجان غربی توسط مجلس صورت گرفته . تمامی این کارها ، کار ضدانقلاب و کار سازمان یافته بود.

در این طرف موضوع هم ، طرح دادن مجلس هم اشتباه بود و علت اینکه طرح رای نیاورد عدم رایزنی با دیگر نمایندگان و حتی عدم تبلیغ کافی برای امضای طرح بود چون حتی من که نماینده این استان هستم خودم رفتم و جمع آوری کنندگان امضا را پیدا کرده و طرح را امضا کردم. تصور این دوستان این بود که این یک موقعیت الهی است که باعث ایجاد محبوبیت می شود و بهتر است که برخی نمایندگان استان از این محبوبیت محروم باشند و این نوع نگاه به موضوع کاملا نگاه مردودی است .

حالا اشتباهاتی هم در طرح بود مثلا نوشته بودند باید تمامی آبگیری سدها متوقف و بعضی ها هم تخریب شوند و آبهای آن در عوض به سمت دریاچه برود تا زمانیکه مشکل آب دریاچه حل شود ، خوب ماهم می گوییم شاید مشکل از این طریق 20 سال طول بکشد تا حل شود تا آن زمان باید کشاورزان که از آب سد برای کشاورزی استفاده می کنند بی کار و بی خانمان شوند؟ 

من نمی گویم که نیت طراحان این بوده که از این طرح بهره برداری انتخاباتی کنند ، ولی نحوه ارائه طرح و نحوه جمع کردن امضا طوری شد که در مجلس این ذهنیت بوجود آمد که این طرح یک طرح انتخاباتی است و متاسفانه به این دلیل رای نیاورد و حتی اگر رای می آورد احتمال داشت شورای نگهبان این طرح را رد می کرد . این هم به این خاطر بود که در اصل 75 قانون اساسی آمده که مجلس حق ندارد قوانینی که بار مالی دارد و بدون لایحه دولت است و منبع مشخصی ندارد وضع کند. یعنی باید اول دولت لایحه بدهد و مکان برداشت مشخص  شود و بعدا اگر مجلس خواست تصویب و یا اول تغییر و بعدا تصویب کند و چون منبع در این طرح مشخص نبود از سوی شورای نگهبان رد می شد.

در ضمن این طرح حائز شرایط طرح دوفوریتی نبود و رای مجلس نیز درست بود بدین معنا که دوفوریت برای زمانی است که حادثه ای مثل زلزله و سیل و امثالهم روی دهد و مطرح کردن این موضوع در بازه زمانی نزدیک به انتخابات شائبه انتخاباتی بودن طرح را ایجاد کرد. خوب همه این دلایل بهانه ای شد که عده ای به خیابان بریزند و عده ای هم اعلامیه و بیانیه از خارج و داخل صادر کنند و از اغتشاشات حمایت کنند.

دوباره تاکید می کنم پیام کوتاههای ارسال شده سازمان یافته بوده و در جهت تخریب مجلس و ایجاد آشوب و سو استفاده از مسائل پیش آمده بود.

 با توجه به تلاشهای مستمر جنابعالی نسبت به گشایش مرز رازی (قطور) این مرز چه تاثیراتی از بعد اقتصادی برای استان و منطقه دارد؟

استان ما به طور مستقیم با 3 کشور عراق ، ترکیه ، آذربایجان همسایه است و با کمی فاصله با ارمنستان و نخجوان . پس این استان یک استان مرزی است که اکثریت مبادلات آن نیز با ترکیه و در اولویت بعدی عراق و در نهایت آذربایجان است. هدف گذاری و پیش بینی ایران به تنهایی با ترکیه 30 میلیارد دلار است ، بنابراین انتظار می رود با توجه به این وضعیت ، این مقدار مبادلات فقط از طریق استان ما صورت پذیرد چون فقط استان ما هم مرز کشور ترکیه است ، حتی اگر از مرز هوایی هم حساب کنیم دو فرودگاه برای این مبادلات اینجا وجود دارد.

ما باید سهم استان را در تجارت با ترکیه افزایش دهیم و استان ما از پتانسیل های مهمی که دارد ، ظرفیت تجاری است و تا الان تقریبا استفاده نشده و از مسیر تجارت ، ایجاد شغل و تولید ثروت نمی شود . بنابراین بنده به عنوان نماینده شهرستان خوی و چایپاره و در اولویت بعد نماینده استان ، پیشنهاد دادم که باید تمامی مرزهای استان را فعال کنیم و الان اگر ما بتوانیم از تمامی پتانسیل هایی که تبدیل بالفعل گشته استفاده کنیم ، واقعا مشکلی به نام بیکاری نخواهیم داشت و استان ما به یک استان تحول یافته تبدیل خواهد شد.

زیرا نتیجه این مبادلات کالا ، رسوب بخشی از سرمایه در استان خواهد شد . مثلا 10 درصد صرافان کشور در استان ما استقرار دارند و هر روز هم تقاضا برای مجوز صرافی زیادتر می شود. یا حمل و نقل همچنین و یا هتل سازی و ... . یعنی استان ما تا الان که از این ظرفیت بهره نبرده که برابر است با تمام ظرفیت کشاورزی و دامداری و صنعتی ، اگر از ظرفیت تجاری استفاده کند چه پیشرفت ها که نمی کند. روی این حساب ما پیگیر بودیم تا مرز رازی گشایش یابد و اواخر سال 89 تصویب و 27 فروردین امسال رسما افتتاح شد، الان خودروهای سبک رفت و آمد می کنند ولی انتظار داریم تا هم جاده 4 باند شود و هم خودروهای سنگین نیز تردد داشته باشند و همچنین مرز 24 ساعته باز باشد.

دراین باب شخص آقای استاندار و اکثر مسئولین استانی که دید منطقه ای و ملی دارند حمایت می کنند ، اما متاسفانه یک سری از مسئولین در استان هستند که من واقعا به طرز تفکر این عزیزان تاسف می خورم که فکر می کنند اگر مرز رازی گشایش یابد مرز سرو بسته خواهد شد و در نتیجه به جای همگرایی به فکر تفرقه افکنی هستند و مرتبا مرز رازی را در برابر مرز سرو قرار می دهند ، کما اینکه هیچ تفاوتی این دو مرز باهم ندارد و هر دو فرصتند نه تهدید. بنابر این آقای جلالزاده شخصا مخالف این امر نیستند ولی افراد موثری در استان وجود دارند و از مسئولان ارشد هم برخی هستند که دیدگاه این عزیزان به مرز قطور منفی است و گاهی می بینیم که به آقای استاندار فشار وارد می کنند و این مسئله را طوری مطرح می کنند که انگار مرز رازی در برابر مرز سرو است .

الان به طور مثال پس از گشایش این مرز آمار مسافربرهای شخصی ارومیه – خوی 5 برابر شده است. چنانچه اتوبوس و کامیون هم از این مرز عبور کنند سهم استان از 30 میلیارد دلار بیشتر می شود و در کل اینطور بگوییم مرز رازی فرصتی است برای استان آذربایجان غربی نه فقط برای خوی و الان که ایران را آمریکا ظالمانه تحریم کرده ما با گشایش مرز در واقع هم از تحریم ها کاسته ایم و هم کل استان را دچارتحول خواهد شد.

 

درباره جریان انحرافی که سیاستمداران و احزاب به وجود آن تاکید دارند آیا شما نیز وجود چنین جریانی را تایید می کنید یا خیر و در صورت تایید مجلس چه کارهایی در راستای جلوگیری از رشد فسادآور این جریان انجام داده و چه کارهایی می توانست انجام دهد؟

اولا به نظر بنده باید بحث نظارت بر نمایندگان که مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند و واقعا بحث مهمی است اجرا شود ، البته باید خود این بحث نیز منحرف نشود بدین معنی که رهبری تاکید دارند در بعد مسائل مالی نمایندگان نظارت باشد ، نه اینکه در نحوه رای دادن نماینده که باعث ایجاد محدودیت شود ، چون منشا انحرافات اول مسائل مالی و در وحله بعد مسائل اخلاقی است ، بنده می خواهم بگویم که جریان انحرافی الان عمده ترین مشکلاتش مسائل مالی است و بعد مسائلی همچون مسائل اعتقادی و نگاه حجتیه ای در رابطه با آقا امام زمان و سؤ استفاده از احساسات مردم در این زمینه و در واقع دیدگاه غیر علمی و غیر اسلامی  به مسائل اعتقادی.

اکنون به اعتراف دوست و دشمن ما علمایی داریم که متخصص دین هستند و هیچکس نمی تواند پشت تریبون و از طرف شخصیت حقوقیش که در کشور دارد بگوید من احساسم در دین این است و یا نظر بنده در فلان موضوع دین این است و من اینگونه می گویم ، نتیجه گیری بنده این است که جریان انحرافی در کشور وجود دارد. اینها به دنبال این هستند که منابع کلان مالی را بدست بگیرند و بعد از این سازماندهی کنند این منابع مالی را هم برای انتخابات مجلس و هم ریاست جمهوری و کم کم کشور را به سمت تفکرات باطل خود نزدیک کنند و این موضوع را در قالب عشق به امام زمان مطرح می کنند و در واقع بحث حجتیه است و شکل تصحیح شده و بروز شده حجتیه.

این جریان انحرافی از چه زمانی آغاز گشته و آیا از زمان دولت آقای احمدی نژاد است و یا نه به دول قبلی بر می گردد ؟

اینکه مثلا در خوی افرادی که بنده می شناسم و الان گفته می شود اینها با جریان انحرافی مرتبطند ، اعتقادات این افراد به زمانی بر می گردد که جریان حجتیه در مقابل امام ره ایستاده بود و حتی همسویی شدید با منافقان دارند . منتهی خوب آشکارا نمی گویند. جریان حجتیه هم که موضوع دیروز و امروز نیست ، به نظر بنده این افراد در دولت نهم و دولت دهم نفوذ کردند و الان یکسری جایگاه و مقام را اشغال کرده اند . الان فرض کنید کسانی هستند که در طول 7 الی 8 سال اخیر میلیاردر و مولتی میلیاردر می شوند و بانک و یا شرکت هواپیمایی تاسیس می کنند و یا بعضی کارها را انجام می دهند.

خوب سابقه همه کارها و افراد مشخص است ، برخی افراد این همه پول را از کجا آورده اند. بنا براین احساس من این است که این اشخاص خود را به دکتر احمدی نژاد نزدیک کردند و بنده خود دکتر را از جریان حجتیه یا انحرافی نمی دانم ولی احساس می کنم افرادی هستند در اطراف دکتر که وصل به این جریان هستند و حالا نمی خواهم به نام بگویم چون هم نظر رهبری این است و هم وظیفه همه این است که حمایت را اصل اول از هر دولتی قرار دهیم تا کارها با قدرت به پیش رود و مشکلات مردم حل شود و عدم آرامش کشور خواست دشمنان ولایت و کشور عزیزمان است . اما در هر حال شفافیت مالی و شفافیت در رفتارهای سیاسی و اجتماعی اصل است و در جلسه ای که مقام معظم رهبری فرمودند که نمایندگان بروند و برخود نظارت داشته باشند ، همچنین اشاره کردند به پرهیز از اشرافی گری و ساده زیستی ، یعنی افرادی که کاخها ساختند و امثالهم از این افراد بیشتر مقام ولایت اظهار نگرانی می کردند و ما همانجا حدود 25 نفر طرح نظارت را امضا کردیم و البته بعدا تعداد امضاها زیاد شد ولی متاسفانه هنوز اجرا نشده. اگر بحث نظارت باشد جریان انحرافی به شدت قلع و قمع می شود.

همین الان کسانی هستند که از یک سال گذشته شروع کرده اند به ولیمه دادن ، احسان کردن ، پول خرج می کنند به خاطر انتخابات و هدیه می خرند و هر روز به روستاها سر می زنند به نام اینکه می خواهند نماینده شوند ، خوب این تبلیغات آشکار و تخلف از قانون است و جای سوال دارد که این پول های کلان را از کجا می آورند.

 

آقای دکتر فضای موجود سیاسی استان غالبا سرد و بدون شور است ، با توجه به اینکه کمتر از 6 ماه مانده به انتخابات مجلس دوره 9 چه عللی باعث کم رونقی نسبی فضا شده و چه کارهایی باید کرد تا این فضا رونق یابد؟

خوب اگر روزنامه ها ، سایت ها ، خبرگزاریها ، صدا و سیما در واقع برنامه هایی داشته باشد و از افرادی که در انتخابات شرکت نمی کنند دعوت به عمل آورد و برای مردم تشریح کنند که چرا باید نماینده شد ، انتخابات داشت ، شرکت مردم چقدر در وضع کشور تاثیر دارد و تبیین کنند چرا باید به کسی که مثلا در ایام انتخابات به 3000 نفر قول وام یا مقام یا شغل و ... میدهد نباید رای داد ، یعنی اگر این گونه مسائل برای مردم بیشتر بیان شود هم توقع مردم از نماینده مشخص می شود و هم مردم بهتر می توانند در گزینش خود دقت کافی را داشته باشند.

همانطور که مستحضرید 2 بار در یک دوره نمایندگی ریاست مجمع نمایندگان استان تغییر یافته ، اولا کارها ی اساسی این مجمع و دوما علت تغییر ریاست این مجمع را توضیح دهید؟

ببینید بنده یک هدف را دنبال می کنم در مجمع و از اول دوره نمایندگی هم که  نائب رئیس مجمع بودم این هدف را دنبال می کردم. یک گلایه هم از ریئس قبلی دارم و آن این بود که پیشنهاد بنده را نتوانست عملی کند . اما هدف چه بود ، این بود که ما بتوانیم مجموعه نمایندگان استان را در یک جلسه دعوت کرده و از آنها مشکلات شهر خودشان را بپرسیم. مثلا در حوزه های مختلف همچون جهاد کشاورزی و یا آب و مخابرات  فلان مشکلات را داریم و بعدا در نشستی مشکلات عمده استان را جمع آوری و از وزیر و معاون وزیر می خواستیم به مجلس بیایند و همچنین به شهر و استانمان سفر کنند و با حضور استاندار و مدیر مربوطه آن قسمت در جهت رفع مشکلات بر می آمدیم و مثلا از وزیر نیرو در حوزه آب و برق دعوت می کردیم به استان تشریف بیاورند و در زمینه مشکلات موجود استان با ایشان از نزدیک مطرح می کردیم و قبل از اینکه زمان بودجه فرا برسد با توجه به توجیه مقام عالی دستگاه مورد نظر ، می خواستیم بودجه لازمه را در لایحه پیشنهادی دولت لحاظ کند چون در مجلس بعد از آمدن لایحه دولت امکان تغییرات خیلی کم و محدود است .

اولویت دوم نظارت بر نحوه مدیریت مدیران اجرایی استان است. مثلا با حضور وزیر و معاونان آن و استاندار و مدیر اجرایی دستگاه و نمایندگان استان عملکرد مدیر دستگاه بررسی و در صورت عملکرد خوب تشویق و مورد حمایت همه قرار می گرفت و در صورت عدم کسب نمره قبولی به خود شخص اول وزارت هم اثبات می شد و اول تذکر و در صورت نیاز تغییر پیدا می کرد . که متاسفانه تا به حال این چنین نشده.

پس اولویت مجمع جذب امکانات برای استان  و شناسایی ظرفیت ها، هم افزایی نیروی نمایندگان و همگرایی بدون اغراض شخصی و تعصبات شهری در جهت منافع استان است در مرحله اول و در اولویت دوم نظارت است. علت تغییر هم این بود که آقای زنجانی به نظر جمع در این مورد وقت بیشتری داشت تا نظر دیگر نمایندگان را جمع بندی کند و تک روی نکند ، به هر حال این ایرادات را ما به آقای جهانگیرزاده نمی گیریم ولی احساسمان این است که آقای زنجانی می تواند بیشتر به امورات رسیدگی کند و ان شا الله برنامه های گفته شده را بهتر بتوانیم در استان پیاده کنیم.

 

به عنوان صحبتهای پایانی اگر موضوعی هست بفرمایید .

به نظر بنده ما باید سطح نمایندگان استان را بالا ببریم یعنی نمایندگان استان علاوه بر اینکه نماینده شهر خود و مطالبه گر حقوق مردم خود هستند نماینده مردم استان نیز هستند ، اگر نیاز است سطح صحبت نمایندگان ارتقا یابد یا میزان تسلط بر مسائل استان و کشور ، جایگاه استان را در افکار عمومی کشور ارتقا می دهد.

بنا براین انتظار می رود اصحاب رسانه با کمک خود در این عرصه فضای حاکم را فضای عقلانیت و فضای تدبیر کند و نمایندگان و مسئولین هم به سمتی حرکت کنند که با استدلال ، منطق و اندیشه حرفهای خود را بیان کنند و تصمیم بگیرند . ما نباید مردم را طوری فرض کنیم که سطح دیدشان کم است ، خیر مردم ما با بصیرت ترین مردم هستند و می دانند که چه کاری به خاطر مردم است و چه کاری به خاطر رای و این حرفها .

امیدواریم که بتوانیم جایگاه استان را با این اهداف پیش رو ارتقا دهیم و با همه اینکه کارهای بسیاری انجام شده ولی هنوز با ایده آلهایمان خیلی فاصله داریم و در پایان دوباره تاکید می کنم که با توجه به پتانسیل های مرزی در این استان ، می تواند این استان را به ثروتمندترین منطقه کشور تبدیل کند.